Znalazłeś idealną ofertę, umówiłeś się z właścicielem i jedziesz na spotkanie. O ile nie jesteś ekspertem motoryzacji, Sherlockiem Holmesem albo inspektorem Gadżetem nawet blizny po poważnym wypadku mogą umknąć Twojej uwadze. Dowiedz się, czy na pewno Niemiec płakał, jak sprzedawał.

Czym jest numer VIN?

Numer VIN czyli Vehicle Identification Number to numer identyfikacyjny pojazdu. Składa się z 17 znaków, stanowi kombinację cyfr i liter. Znajdziesz go w dowodzie rejestracyjnym w polu E, na podszybiu, na elementach stałych auta oraz na karoserii zwykle w okolicach silnika. Marki umieszczają tabliczkę znamionową w różnych miejscach, więc możesz się trochę nagimnastykować, żeby ją odnaleźć. Numer VIN towarzyszy pojazdowi od narodzin w fabryce aż do ostatnich oddechów silnika. Nie zmienia się wraz z właścicielem w odróżnieniu do tablicy rejestracyjnej.

Czy numer VIN jest przypadkowy?

Nie. Tak jak PESEL zdradza datę Twoich narodzin, VIN też powie co nieco o samochodzie. Pierwsze trzy znaki to symbol producenta auta. Kolejne sześć to oznaczenia kodujące model i dane techniczne. Ostatnie osiem to numer seryjny pojazdu (VIS), na który składa się rok produkcji (10. znak), kod zakładu (11. znak) i numer egzemplarza (ostatnie 6 znaków).

Dlaczego VIN jest ważny?

Kupując używane auto, zapytaj o numer VIN. Nie wystarczy jedynie sprawdzić rubryki E w dowodzie rejestracyjnym – koniecznie odszukaj go na elemencie stałym pojazdu. Jest zapis jest nieczytelny, uszkodzony lub nie ma go w ogóle, to sygnał ostrzegawczy! Samochód może być kradziony albo złożony z elementów kilku pojazdów. Numer VIN przyda się do prześledzenia auta w dostępnych bazach.

Jak wygląda bezpłatny raport?

Masz na oku konkretne auto? Poproś właściciela o datę pierwszej rejestracji w Polsce, numer tablic rejestracyjnych i VIN. Te trzy rzeczy wystarczą, aby zbadać losy samochodu na stronie internetowej historiapojazdu.gov.pl. To serwis Ministerstwa Cyfryzacji, który korzysta z zasobów Centralnej Ewidencji Pojazdów. Oprócz danych technicznych, takich jak pojemność silnika i średnie zużycie paliwa, publiczna baza jest głównym źródłem wiedzy o przeglądach auta.

Bezpłatny raport odpowie na poniższe pytania:

  • W jakim województwie auto jest zarejestrowane?
  • Czy właścicielem jest osoba prywatna czy firma?
  • Ilu auto ma właścicieli i współwłaścicieli?
  • Czy polisa OC jest aktualna?
  • Czy pojazd zgłoszono jako kradziony według danych polskich organów ścigania?
  • Jaki auto ma przebieg? (dane od 2014r.)

Co znajdę w płatnym raporcie?

Oprócz usługi świadczonej przez Ministerstwo, w sieci znajdziemy liczne serwisy oferujące dokładny wgląd w historię auta. Ceny sprawdzenia jednego pojazdu wahają się od kilku do kilkudziesięciu złotych. Taki koszt pozwala na dostęp do szczegółowych informacji. Przed wykupieniem usługi warto sprawdzić, jakie dokładnie dane oferuje portal. W niektórych bazach znajdziemy również archiwalne zdjęcia pojazdu.

Przykładowy płatny raport pomoże nam w następujących kwestiach:

  • Czy zgłoszono uszkodzenia auta? Na ile wyceniono szkodę?
  • Czy samochód brał udział w kolizjach i wypadkach?
  • Czy pojazd ma wady fabryczne?
  • Jaki auto miało przebieg przed 2014r.?
  • Czy zgłoszono kradzież samochodu za granicą?
  • Czy auto używano jako taxi?

Co się działo zagranicą?

Planujesz kupić auto z zagranicznym bagażem doświadczeń? Bezpłatny raport z serwisu historiapojazdu.gov.pl opowiada nie tylko o losach samochodów jeżdżących po polskich drogach. To także źródło danych o autach zarejestrowanych zagranicą i wystawionych na sprzedaż w naszym kraju. Aby mieć dostęp do baz zagranicznych pojazdów, musisz zalogować się za pomocą profilu zaufanego. Informacje z zagranicy pogrupowano w 7 kategorii: kradzież, złomowanie, powypadkowy, uszkodzony, przekręcony licznik, niedopuszczony do ruchu i samochód taxi.


Otrzymaj bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów

Oblicz składkę OC dla Twojego samochodu

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *